Blurred Lines EP

Toen ik 12 of 13 jaar was, kwam dé discofilm ‘Saturday Night Fever’ uit. The Bee Gees en John Travolta waren mateloos populair. Ik mocht met mijn oudste zus en haar toenmalige vriend naar de film in Cineac Den Haag. Blijkbaar draaide de film nog niet in Delft en daar wilden we blijkbaar niet op wachten. De film vond ik een sensatie. Het was vooral het fel realisme uit de film dat indruk op me maakte. Het geweld, de ruwe omgang, het grove taalgebruik en het drama op de brug staat nog in mijn geheugen gegrift. De muziek en het dansen, dat kende ik natuurlijk al van Toppop.

saturday-night-fever

De soundtrack van de film bevatte ook een discoversie van ‘A Fifth Of Beethoven’ door Walter Murphy. Dat nummer gebruikte Thicke in 2003 als backingtrack voor ‘When I Get You Alone’. De clip is net zo legendarisch als SNF (fietskoerier met lange haren moet pakketje afleveren en fietst kriskras door New York!). En het nummer bleek een echte floorfiller (ik was toen deejay in Leiden!) Alles wees er op dat dit een schoolvoorbeeld van een One Hit Wonder was.

Een paar jaar later blijkt dat Thicke zich Robin Thicke noemt, zijn lange haren heeft afgeknipt en disco heeft ingeruild voor softe R&B. In Nederland doet het (in tegenstelling tot Amerika) niet veel en dat verbaast me niks. Het is allemaal te soft voor woorden en een echt lekkere hit zit er niet tussen. Totdat een paar maanden geleden ‘Blurred Lines’ uitkomt. Thicke heeft hulp gekregen van alleskunner Pharrell Williams. Met een geile clip, een gilletje à la Michael Jackson en een waanzinnig lekker ritme verovert Thicke in no time de nummer 1 plek in Nederland, Engeland en natuurlijk de States.

Thicke

Er lijkt binnenkort geen nieuw album van Thicke uit te komen, dus moeten we het doen met de ‘Blurred Lines EP’. Deze is via I-Tunes verkrijgbaar en bevat een rauwe remix van het titelnummer door de Nederlandse dj Laidback Luke. Twee softe kwijlnummers (‘Lost Without U’ en ‘Sex Therapy’) en de hits ‘When I Get You Alone’, en ‘Magic’. Deze laatste was in 2008 nog een klein hitje in de Nederlandse Top 40 en heeft een lekker discoritme.

En voor de liefhebber hier nog de Glee-versie van ‘When I Get You Alone’ door The Warblers uit de episode ‘Silly Love Songs’. Het nummer is uit 2011 toen we nog dachten dat Thicke in de categorie One Hit Wonders thuishoorde. Verkeerd gedacht!

One thought on “Blurred Lines EP

  1. Pingback: Get Lucky 4 Comeback | KeesPaalvast

Leave a Reply

