Biest en Haggis

Toen ik nog een kind was, kregen mijn ouders soms van bevriende boerenfamilies een portie biest toebedeeld. Ik hoor u denken: wat is in vredesnaam biest? Nou dat is de eerste melk die een koe geeft na het baren van een kalf. Volgens mijn ouders een lekkernij, maar ik had het er niet op. Helaas waren mijn ouders niet zo soepel als het om eten ging: pas van tafel als je bord leeg was. Ik gruw nog bij de herinnering aan die lauwe melkpap!

Later toen ik groot was, besloot ik alles te proberen te eten. Pas na het proeven kon je immers met een gefundeerde mening komen. Zo heb ik in mijn culinaire avonturentocht onder meer eendenmaagjes, Franse bloedworst, kalfstong en lamstestikels gegeten. Met smaak overigens, al vond ik dat laatste geen lekker idee! Een paar jaar geleden ben ik echter doelbewust gestopt met vlees eten (daarover later meer!), maar de avontuurlijke geest zit me nog wel eens dwars.

In Schotland is haggis de nationale lekkernij. Al bij het eerste Engels ontbijt werd het ons aangereikt. Wat is het precies?

Haggis is een typisch Schots gerecht. Haggis is een schapenmaag of runderdarm, gevuld met stukjes hart, long, lever, niervet en havermout. Naar smaak kan een gesnipperd uitje toegevoegd worden, en peper, zout, nootmuskaat en foelie.

Nou draait mijn maag zich alleen al om bij het woord havermout. Maar goed: ondanks alles heb ik het toch geprobeerd. Mijn ouders zullen niet trots op me zijn, want na één hap hoefde ik niet meer. Vond ik het echt niet lekker of was mijn smaak al te bevooroordeeld na het lezen van de ingrediënten?

20130702-214020.jpg

Leave a Reply

