Think left!

Links en rechts. Wees gerust: ik ga het ook op mijn blog NIET over politiek hebben. Maar deze vakantie zeg ik elke ochtend hardop tegen mezelf: Think left!

Nou heb ik mijn hele leven al moeite gehad links en rechts uit elkaar te houden! Tijdens mijn rijlessen gaf iemand me de gouden tip: rechts is de hand waar je mee schrijft! Ik ben nog opgevoed dat je met je rechterhand leert schrijven. Later had ik een klasgenoot die besloot met links te gaan schrijven, omdat dat beter bij zijn politieke opvattingen paste! Maar goed, ik zou het niet over politiek hebben.

In Groot-Brittanië rijden ze nu eenmaal aan de andere kant van de weg. (Britten vinden uiteraard dat wij aan de verkeerde kant van de weg rijden!) Dat links rijden is in het begin wel erg wennen. Maar omdat iedereen het nou eenmaal zo doet, gaat dat wennen bijna als vanzelf. En ze zien aan mijn nummerplaat dat ik niet van dit eiland kom, dus de meeste medeweggenoten houden een beetje rekening met me.

20130712-123119.jpg

Elke ochtend help ik mezelf er dus aan herinneren, dat ik in de auto goed moet nadenken: think left! Hier in Schotland gaat het echter af en toe toch nog mis. Er zijn heel veel wegen met maar één weghelft. Waarom zouden ze ook meer weg aanleggen dan nodig. Er komt hier zelfs in de zomer niet veel verkeer.
Soms rijd je lekker op zo’n smalle weg en kom je een tijdje geen tegenliggers tegen. Als er dan opeens wel een tegenligger is (hoe durft-ie? :-), ben je soms ineens geneigd de uitwijkplek aan de rechterkant te kiezen. Macht der gewoonte blijkt sterker dan je denkt!

Leave a Reply

