Swedish Hits Mafia

Al een paar weken staat Avicii op nummer 1 in de Top 40 van Nederland, Groot-Brittanië en bijvoorbeeld ook Australië. In Amerika komt-ie nog niet verder dan 52, maar wellicht valt ook de USA wel voor de optimistische zomersong (“Wake me up when It’s all over, When I’m wiser and older”). Avicii heet eigenlijk Tim Berg en is inmiddels de zoveelste succesvolle hitmachine uit Zweden.

Hoe komt het toch dat Zweden zoveel hits scoort?

Opvallend lang is de lijst met Zweedse hits is. En hij steekt schril af met die van Denemarken! In Zweden wonen 9 miljoen mensen, terwijl Denemarken er 5,5 miljoen heeft. Toch is de lijst met Zweedse hits vele malen langer dan de Deense.

Afbeelding

Het muziekonderwijs op Zweedse scholen is één van de belangrijkste verklaringen voor het grote succes van de Zweedse popmuziek. Het feit dat ABBA in de jaren ’70 wereldwijd succes behaalde met hun enorme reeks pophits heeft er ook toe bijgedragen dat er niet op voorhand wordt neergekeken op muziek uit dit land. Het aantal Zweedse hits van voor ABBA is niet zo groot. Hou je echt nog van mij, Rockin’ Billy van Ria Valk is een uit het Zweeds vertaalde hit van Stig Anderson (manager en tekstschrijver van ABBA). En Benny van ABBA had met zijn band Hep Stars in 1968 een top-10-hit in Nederland met Sunny Girl. En in 1975 (toen ABBA nog zijn grootste successen moest behalen), scoorde Harpo de vrolijke hit Moviestar (met Frida op de backing vocals).

Na ABBA wordt het lijstje met Zweedse successen indrukwekkend. Zweden won sindsdien nog 4 keer het Eurovisie Songfestival met de megahit Euphoria van Loreen als hoogtepunt. Roxette (The Look en It must have been love) en Ace of Base (The Sign) weten de felbegeerde nummer 1 spot op de Billboard Hot 100 te bereiken. (Dat lukte de Deense band Aqua overigens ook met het prutliedje Barbie Girl, maar ach….) En ook in de UK halen Zweedse hits de hoogste positie van de hitlijst. Onlangs nog The Swedish House Mafia met Don’t you worry child.

Afspeellijst Zweden

Onlangs vroeg ik via Twitter en Facebook om suggesties voor een I-Tunes afspeellijst met zoveel mogelijk hits van Zweedse komaf. Dat is omdat ik binnenkort naar Stockholm in mijn Volvo S60 rijd om daar het ABBA Museum en The Swedish Hall of Fame te bezoeken. De lijst hits is imposant. Ik heb een hit gedefinieerd als een nummer dat de Nederlandse Top 40 heeft behaald of een radio-hit is geweest, Soms smokkel ik een beetje, omdat ik een nummer erg leuk vind en ik zet er ook niet alle hits van ABBA of Agnetha en Frida op.

Verrassend divers is de lijst geworden: van Lykke Li tot Roxette. Van Buffalo Stance (#1 in 1989 voor Neneh Cherry) tot Boten Anna (#1 in 2006 voor Basshunter). Die laatste hit was zelfs in het Zweeds! Hardrock van Europe stond op 1 met The Final Countdown evenals de Eurodance van Dr. Alban It’s my life. En naast hitleveranciers als Ace of Base, Roxette en Swedish House Mafia staan one hit wonders Tityo, Rednex, Mando Diao en Eagle Eye Cherry erop.

Boten AnnaSwedish-House-MafiaBuffalo Stance

Graag krijg ik nieuwe suggesties van hits of artiesten uit Zweden, die ik over het hoofd heb gezien. O en Deense hits mogen ook, want verder dan Aqua en Whigfield kom ik nog niet echt! 🙂

2 thoughts on “Swedish Hits Mafia

  1. Pingback: Golden Girls on the Dancefloor | KeesPaalvast

  2. Pingback: Waterloo Sunset | KeesPaalvast

Leave a Reply

