The Swedish Cook

Zweden en de seventies lijken bij elkaar te horen. Björn Borg won alles op het tenniscourt. ABBA schreef de soundtrack voor dat decennium. Arabia servies, liefst bruin, was hipper dan hip. Op tv was de (dronken) Zweedse kok van The Muppets hilarisch: chicken in the basket!
En in politiek opzicht was Zweden in de seventies voor veel politici een soort geslaagde heilstaat. Hoge welvaart, goede sociale voorzieningen, gelijkheid tussen man en vrouw en een losse seksuele moraal.
20130820-025229.jpg20130820-025241.jpg
Dat dit beeld tegenwoordig achterhaald is, werd me duidelijk toen ik tijdens mijn bezoek aan Zweden een aantal geëmigreerde Nederlanders sprak. Zij vertellen over een geheel ander land: met lage belasting, hoge werkloosheid en slechte sociale voorzieningen. Lees de romans van Jens Lapidus en bekijk nog eens de film Together (over een Zweedse woongroep anno 1975) en het beeld van de geslaagde heilstaat is aan gruzelementen.

Een van de meest eigenaardige zaken in Zweden vond ik altijd de Systembolaget, oftewel de staatsslijterij. In een poging de distributie en consumptie van alcohol te controleren, was dit ontstaan. Vroeger was dit een soort loket: daar leverde je een bestellijst in op basis van een catalogus. Er stonden rijen mensen te wachten op hun levering, als bij een apotheek. Het was er op vrijdagmiddag altijd erg druk. Immers op zaterdag werken ambtenaren niet.
20130820-075645.jpg20130820-025410.jpg
Inmiddels is de Systembolaget een gewone winkel, waar je met een karretje of mandje je drank haalt (en op zaterdag open). Hoewel er ook drank van private importeurs wordt verkocht, controleert de staat zo de alcoholverkoop. De supermarkt mag alleen licht alcoholisch bier verkopen. In restaurants en bars is de minimumleeftijd om alcohol te mogen kopen verhoogd naar 23 jaar (was 21). De staat doet er alles aan om de kwalijke kanten van alcoholgebruik stevig tegen te gaan. Ik heb geen informatie gezocht of dit beleid zijn doel bereikt. Maar op basis van mijn eigen observaties heb ik mijn twijfels. Nergens ter wereld heb ik in het weekend zoveel dronken jonge mensen op straat gezien, die totaal de weg kwijt waren, als in Zweden.
Maar misschien is dat ook wel de bron van hun ongekende creativiteit, waardoor er ook nu nog zoveel moois uit dat land komt! Who knows?

One thought on “The Swedish Cook

  1. Pingback: Waterloo Sunset | KeesPaalvast

Leave a Reply

