Book Clubbing (End)

Het leuke van lezen met een boekenclub is dat je jezelf dwingt om boeken te lezen die je uit eigen beweging niet zo snel zou lezen. In sommige gevallen word je bevestigd in je oorspronkelijke (voor)oordeel, maar soms word je ook blij verrast. Over de laatste categorie gaat deze laatste blog over 10 jaar Book Club.

Ian McEwanSaturday

Ik had in het verleden geen goede hand van kiezen als het gaat om Ian McEwan. Het eerste boek, dat ik van hem las, was Child In Time. Zeker geen slecht boek, maar het greep me niet echt bij de keel. Terwijl het verhaal over een plotsklaps verdwenen kind daarvoor alles in zich had. Jaren later las ik Amsterdam. Dat vond ik een uitermate gekunsteld en vervelend boek, waarvan ik niet kon begrijpen, dat hij er de Booker Prize mee heeft gewonnen. Met lichte tegenzin begon ik dus aan Saturday. En ik was letterlijk met stomheid geslagen door dit ijzersterke boek, dat op één zaterdag in Londen afspeelt. Het hele boek wordt gekenmerkt door de constante dreiging van het post-9/11-tijdperk. De beschrijving van een potje squash dat bij wijze van spreken op leven en dood wordt gespeeld, vond ik het hoogtepunt van het boek. Sinds dit boek heb ik alle nieuwe titels van McEwan gelezen, waarvan ik speciaal On Chesil Beach (over huwelijk en seks in Engeland van de jaren 60) aan iedereen wil aanbevelen.

Philip Roth

Plot Against AmericaEenzelfde verhaal kan ik schrijven over Philip Roth. Ik had ooit When She Was Good gelezen, maar dat maakte niet zoveel indruk. Voor de boekenclub lazen we The Plot Against America, misschien wel de beste What-If-roman die ik ooit heb gelezen. Dat zijn romans, waarin wordt beschreven wat er zou zijn gebeurd als er in het verleden een bepaalde gebeurtenis totaal anders zou zijn afgelopen. Voorbeelden zijn Fatherland van Robert Harris, waarin Duitsland de Tweede Wereldoorlog heeft gewonnen; of The Yiddisch Policemen’s Union van Michael Chabon, waarin de joden een eigen staat hebben gekregen in Alaska in plaats van in het Midden-Oosten. In het boek van Philip Roth wint de extreem populaire vliegenier Charles Lindbergh de presidentsverkiezing in 1940 van Roosevelt. Lindbergh is erg tegen inmenging van Amerika in de Tweede Wereldoorlog en sluit een vriendschapspact met Hitler-Duitsland. Na dit boek heb ik nog een stuk of 12 boeken van Roth gelezen. Hij is inmiddels gestopt met schrijven, maar tot op hoge leeftijd bleef hij productief. Zijn laatste boeken werden steeds dunner en zijn soms niet zo sterk, maar zijn oudere werk is nog steeds erg goed en verrassend actueel. Hoewel het moeilijk is één favoriet te kiezen, zou ik vooral The Human Stain willen aanraden over een professor die door een studente van racisme wordt beschuldigd.

Klassiekers

Af en toe lezen we een klassieker uit de wereldliteratuur. Een aantal leden van de boekenclub heeft Engels gestudeerd. Dat bemoeilijkt soms de keuze, maar desalniettemin zijn er enkele door de ballotage gekomen. Zoals Mrs. Dalloway van Virginia Woolf. Ik kende dat boek eigenlijk alleen vanuit het verfilmde meesterwerk The Hours van Michael Cunningham. Door de stream of consciousness geen makkelijk boek, maar wel heel bijzonder.

Apocalypse Now Poster Mrs Dalloway

Heart of Darkness van Joseph Conrad kende ik uiteraard vanwege de film Apocalypse Now, dat het verhaal uit de roman heeft verplaatst naar een tour of duty in de Vietnamoorlog. Zowel de film als het boek vond ik heel indrukwekkend, al was het boek niet makkelijk. De klassieker die het meeste indruk maakte was The Picture of Dorian Gray, de enige roman van Oscar Wilde. Ik kende een aantal van zijn toneelstukken, maar die lezen toch niet echt fijn. De roman gaat over een jongeman die zijn hart aan de duivel verkoopt in ruil voor een eeuwig jeugdig uiterlijk. Hij wordt wel ouder, maar blijft er altijd jong uitzien. In plaats daarvan veroudert het portret dat van hem als 17-jarige is gemaakt. In onze huidige tijd, waarin iedereen jong wil zijn, is dit thema meer dan actueel. Wilde wist niets van plastische chirurgie, nachtcrèmes en botox, maar wist duidelijk een universeel thema subliem uit te werken.

Leave a Reply

