30 x 3 oktober

De kriebels zijn er weer! Bijna 3 oktober, Leidens Ontzet.

Ik woon inmiddels 30 jaar in Leiden en dit wordt mijn 30e 3 oktober. Ik kan ze niet allemaal herinneren, maar een paar springen eruit.

3 oktober 1983
Ik woonde al twee weken in een studentenkamer in een achterhuis op de Hoge Woerd. Boven discotheek People’s Choice en de oefenruimte van The Shorts! Goeie plek om je wooncarrière in Leiden te beginnen, nietwaar! Na een weekend bij mijn ouders ging ik die maandagochtend voor het eerst met de fiets terug naar Leiden. Daarmee spaarde ik trein- en buskaartje uit en het hield me in beweging. Wist ik veel dat de optocht die dag door de Hoge Woerd zou komen en dat de trottoirs bomvol met toeschouwers stonden. Het commentaar was dan ook niet van de lucht toen ik door de menigte op mijn fiets naar mijn studentenhuis wilde. Later die middag heb ik met een stel medestudenten de optocht gezien vanuit een studentenkamer op de Haarlemmerstraat. ‘s Avonds een dodenritje in een kermisattractie en eindigen bij het terras van De Spons om het vuurwerk te bekijken.

3 oktober hutspot

3 oktober 1996
Ik was met vakantie dat jaar op de dag van Leids Ontzet. Het jaar ervoor was mijn fiets op die feestelijke dag in elkaar getrapt, dus ik had het even gehad met die Leidenaars. Op de camping in Sevilla was het zo’n 35 graden in de schaduw. Omdat we de overwinning op de Spanjaarden wel wilden vieren, maakten we hutspot met zoete rode aardappelen. Wat we als klapstuk aten, weet ik niet meer precies. Wel weet ik dat we een heuse kermisattractie vonden in de buurt van Jerez, de stad van het racecircuit! Bij het winkelcentrum stond een Formule 1 simulator om mensen te verleiden tickets voor de races op het circuit te kopen. Die bijna levensechte race-ervaring riep het juiste 3 oktober gevoel op.

2 oktober 2007
Ik had een stel vrienden uitgenodigd om bij mij Hutspot met Klapstuk te eten. Ik eet dit één keer per jaar en maak altijd een grote hoeveelheid. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Traditiegetrouw viert de Leidenaar vooral 2 oktober tot diep in de nacht. Vanuit mijn appartement is het een klein stukje lopen naar de kermis op het Schuttersveld. Met M. ging ik in een attractie, waarin we vreselijk door elkaar gehusseld

werden. We hadden erg veel lol. Weer op vaste grond had ik nog veel napret, maar M. trok helemaal wit weg en moest zich even afzonderen achter een kermisattractie. Nog voor we dronken waren van het bier, kwam het Leidse maal er al weer uit! Het lag niet aan mijn kookkunsten,

3 oktober Kamelenrace

heeft-ie me op het hart gedrukt. Sindsdien doe ik het ook maar rustig aan op de kermis en probeer ik iets moois te winnen bij het grijpen of bij de Kamelenrace.

2 thoughts on “30 x 3 oktober

  1. Pingback: Super in Leiden | KeesPaalvast

  2. Pingback: Klapstuk in Leiden | KeesPaalvast

Leave a Reply

