Cinema in Leiden (2)

Het Kijkhuis verhuisde rond 1985 naar het huidige pand. Ik heb er talloze films gezien. Één keer was ik de enige bezoeker, maar ik heb er ook gezeten dat er in het gangpad stoelen moesten worden bijgezet. Totaal tegen alle regels rond brandveiligheid, maar dat telde vroeger minder. Tot ver in de jaren ’90 gold in de bovenzaal van het Kijkhuis, dat er bij de tweede voorstelling gerookt mocht worden. Dat kun je nu echt niet meer voorstellen, maar er werd flink gepaft zolang het was toegestaan.

Toch gaf het soms discussie. Ik ging er eind jaren ’80 naar de film Giant. Deze western was de derde en laatste film met James Dean, voordat hij zich in een Porsche doodreed (komt bekend voor dezer dagen!). De film duurt echter drieënhalf uur, dus er was maar één voorstelling. De grote vraag was of er nu wel of niet gerookt mocht worden. Het was immers de laatste vertoning die avond. Jan Boer (zelf verstokt roker) moest het Salomonsoordeel uitspreken. Maar het was duidelijk: niet roken; het was immers niet de tweede voorstelling.

James Dean

Toen ik in Leiden kwam wonen, draaide in Trianon wekenlang de soft-erotische film Emmanuelle 4 met Sylvia Kristel. Kortom, een echte filmliefhebber had daar niets te zoeken. Er draaiden inderdaad voornamelijk kneuk-films (term is van Jacobse en Van Es!). Halverwege de jaren ’90 nam Jan Boer de exploitatie van Trianon over van de weduwe van de Joodse eigenaar, die ook de seksbios Rex in de Haarlemmerstraat bezat. De enige film die ik er voor dat moment had gezien was de Stephen King verfilming Misery. Het was toen al een grote bouwval en dat bleef het nog lange tijd. Je moest met zorg een stoel kiezen waar je niet doorheen zakte en ik ben ook een keer onder de insectenbeten thuisgekomen. Maar er werden in ieder geval goede films gedraaid. Ik heb er zowel Shallow Grave als Trainspotting gezien, waar ik een Ewan McGregor en Danny Boyle-tic aan heb overgehouden. Ik was dan ook teleurgesteld dat ik de zoon van Jan Boer niet kon overtuigen de laatste Danny Boyle-film Trance te draaien. Te weinig succes in Engeland en Amerika, luidde zijn verklaring. Tja, qua programmering is er ook veel veranderd voor Leidse cinema-liefhebbers!

2 thoughts on “Cinema in Leiden (2)

  1. Pingback: Super in Leiden | KeesPaalvast

  2. Pingback: Cinema in Leiden: Leiden Film Festival | KeesPaalvast

Leave a Reply

