Deon Meyer: Duivelspiek en 13 uur

Op de omslag van zijn romans wordt hij het Zuid-Afrikaans antwoord op Stieg Larsson genoemd. Tevens staat er op de kaft dat het hier gaat om een zogenaamde literaire thriller. Die rubricering is wel de meest uitgeholde frase die je in de tegenwoordige boekenbusiness tegenkomt. Reden dus voor een kritische beschouwing.

Duivelspiek
Dit is het eerste boek van Deon Meyer en de voorkant is heel toepasselijk. Er worden in Kaapstad moorden op pedofielen gepleegd met een heel bijzonder wapen: een assegaai, oftewel een traditionele Zoeloe-speer. Dat geeft meteen het decor weer: het moderne Zuid-Afrika tegen de achtergrond van het verscheurde verleden. Het politie-apparaat wordt gekenmerkt door het gelijkheidsdenken dat na de afschaffing van Apartheid gemeengoed werd. Bennie Griessel is de inspecteur die op jacht gaat naar de inheemse killer. Maar zelf wordt hij ook nagejaagd. Hij is een getroebleerde geest die doet denken aan een moderne Martin Beck. Zijn vrouw schopt hem het huis uit vanwege zijn drankprobleem. Alleen op een flatje zonder contact met vrouw en kinderen werkt hij aan de zaak. Het boek moet het vooral hebben van de beschrijvingen van zijn privéleven en van de ontwikkelingen binnen de Zuid-Afrikaanse politie.

20131221-213929.jpg20131221-213642.jpg
13 uur
Bennie Griessel speelt ook in deze roman de hoofdrol. Dit keer speelt het verhaal zich af binnen een timeframe van 13 uur op één dag. Griessel staat al 156 dagen droog en hoopt op een hereniging met zijn vrouw en staat tevens op de nominatie om promotie te maken. Diezelfde dag wordt een platenbaas dood aangetroffen en wordt een Amerikaans meisje met een doorgesneden keel gevonden. Het blijkt dat haar vriendin nog voortvluchtig is. Een spannende race tegen de klok start. Al met al een spannend boek, al komt de plot aan het eind van het boek wel heel erg uit de lucht vallen. Het lijkt erop dat de schrijver pas op het laatst heeft bedacht, dat er ook een aannemelijke aanleiding voor de misdaden moet zijn.

De boeken zijn zeker niet slecht, maar wel meer thriller dan literair; spannende pageturners, die het niet van het plot moeten hebben maar vooral van een nieuw inzicht in het hedendaagse Zuid-Afrika. Sociale spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen, fraude en criminaliteit. Hoe treurig ook, het hoort nog steeds bij het land van wijlen Mandela.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s