Detox: Food 4 Thought (1)

“Uit principe?” vroeg R. vorige week, toen ik zei dat ik wel een borrelhapje wilde bestellen, maar zonder vlees. Ik moest er even over nadenken. Mijn antwoord luidde: “Eigenlijk niet, maar als je ruim 3 jaar geen vlees eet, wordt het een soort principe.” Niet als stelregel, maar meer als leefregel. Ik eet bijvoorbeeld nog wel vlees met 3 oktober (hutspot met klapstuk), met Kerst (stuffed turkey) en als ik op bezoek bij anderen vergeten ben het te melden. Traditie en fatsoen zijn belangrijker dan leefregels.

Aanleiding
Ik was op vakantie in de States en in het restaurant stond Prime Rib op het menu. Dat gebeurt niet overal en het is (mits goed bereid) heerlijk. Maar… kleine porties bestaan niet bij dit gerecht. Ik kon niet eens de helft op, dus vroeg ik een doggy bag. (Eten weggooien is in mijn ogen echt een zonde!). De volgende dag staarde de rest vlees me aan en ik kon het echt niet eten. Een van die dagen maakten we een mooie wandeling door een van Amerika’s onovertroffen natuurparken. Daar liep een jongen van rond de 25 jaar en met aanzienlijk overgewicht puffend en hijgend de berg op. Hij droeg een zwart T-shirt met op zijn rug de tekst: ‘I didn’t climb all the way up the food chain to become a vegetarian!’ Ik moest er wel om grinniken, maar tegelijk zette het me aan het denken. En ik vroeg me af of ik het zou volhouden om een maand geen vlees meer te eten. Het leek me goed meer vis te eten. Ondanks mijn katholieke opvoeding, aten wij dat thuis zelden. En ik vond dat getrut met graatjes ook maar niks. Ik nam me voor om meer vis te gaan proeven. Zo is het dus gekomen.

Uitdaging
Als je 45 jaar zonder enige wroeging vlees hebt gegeten, moet je niet ineens heel principieel worden, vind ik. Maar dat we veel te veel vlees eten, moge duidelijk zijn. We kunnen best met minder of zonder toe. Inmiddels geniet ik met volle teugen van mooie visgerechten, maar ook van kikkererwten, linzensoep, pompoen, paddenstoelen en zelfs van nepvlees. Toen een vriendin op Facebook de oproep plaatste om vier weken (maand februari) te gaan detoxen, moest ik weer grinniken. ‘Dat mens is de weg kwijt’, dacht ik. Maar tegelijk voelde ik me uitgedaagd om vier weken heel anders te gaan eten en drinken. Ten eerste om te kijken of ik dat kan volhouden en pas daarna voor andere redenen. Misschien is het wel goed voor me en misschien zitten sommige broeken niet meer zo strak. Detox Detox 2

Ik geniet nu nog even van de dingen die straks tijdelijk niet meer mogen. Ik houd u via dit blog op de hoogte van mijn detox-ervaringen.

5 thoughts on “Detox: Food 4 Thought (1)

  1. Pingback: Detox Experience (5) | KeesPaalvast

  2. Pingback: Detox: Move Your Body (6) | KeesPaalvast

  3. Pingback: Detox Horizon (7) | KeesPaalvast

  4. Pingback: Best of 2014 | KeesPaalvast

  5. Pingback: Detox: Balans (8) | KeesPaalvast

Leave a Reply

