Boox in Leiden

Polare sluit zijn deuren. Ik voel me medeschuldig en tegelijkertijd denk ik: “Eigen Schuld”. Maar goed, niet alleen was Kooyker de eerste boekhandel die ik in Leiden bezocht (op de Nieuwe Rijn). Kooyker Tevens was Kooyker mijn eerste werkgever. Weliswaar op kantoor bij de bestelafdeling, die in de jaren negentig boven de Hoogvliet was gevestigd. Ik heb er bijna een jaar gewerkt voor het wettelijk minimumloon, maar met als secundaire arbeidsvoorwaarde korting van 30% op alle boeken was het een interessante baan.

Waar is het misgegaan? Die vraag werd zelfs een onderwerp voor een gerenommeerde talkshow. Nou ik denk dat het een miskleun van jewelste was om de verkoop van studieboeken van de hand te doen. Tegenwoordig zie je amper nog studenten in de boekhandel, terwijl die vroeger gewoon hun studieboeken hier bestelden, kochten en soms weer doorverkochten. Een andere miskleun (die een van de topmannen in Elsevier onthulde) was natuurlijk om niet Bol.com te kopen voor een prikkie toen dat nog kon. Nee, de boekhandel dacht dat het wel los zou lopen met dat on-line shoppen. En die hele geldverslindende operaties om al die winkels in heel het land er hetzelfde te laten heten en uitzien. Kooyker logoDe naam Selexyz was al belachelijk. Pas toen het failliet ging, las ik ergens dat de laatste drie letters van die naam symbool stonden voor lezen (i.p.v. ABC!). Belachelijke terreur van zogenaamde communicatie-experts. En nu heet het Polare! Ik krijg steeds het liedje Volare in mijn hoofd. Er is genoeg over gezegd.

Persoonlijk ben ik mijn trouw aan Kooyker kwijtgeraakt, toen ik een besteld boek maar niet kreeg. Steeds werd mij verzekerd dat het bij het Boekhuis vandaan moest komen en dat het hooguit een week kon duren. Ik moest het lezen voor mijn Bookclub dus ik wilde niet teveel tijd verliezen. Het duurde weken. Zonder tussenbericht. Toen ik voor de derde keer zelf was gaan vragen hoe het stond met mijn bestelling, heb ik het geannuleerd en via Amazon besteld. Ik dacht dat boekhandels het nooit konden winnen qua collectie en prijs van on-line winkels, maar juist het verschil konden maken qua levertijd en service. Iedereen die wel eens bij Amazon bestelt weet inmiddels dat die hier veel beter in is dan traditionele boekhandels. Inmiddels ben ik vaste klant on-line, zowel voor e-books als voor gewone boeken. Af en toe koop ik nog in de winkel, maar meer kijk ik er rond vanwege het romantische, melancholische gevoel dat mooie boekwinkels oproepen.

Met het verdwijnen van de naam Kooyker stierf er al een stukje Leiden. Maar zonder Kooyker (en De Slegte) wordt het weer een stuk schraler in de Breestraat.

2 thoughts on “Boox in Leiden

  1. Pingback: Super in Leiden | KeesPaalvast

Leave a Reply

