Detox Experience (5)

“Ik lust alles en van alles veel!” Jarenlang was dat mijn motto als het om eten ging. Het klopte ook. Eigenlijk het enige wat ik niet lustte was kokos en witte bonen in tomatensaus. OK: Biest en Haggis vind ik ook niet te **eten. (Zie mijn blog: Biest en Haggis http://wp.me/p3FHho-T). Maar over het algemeen, lust ik vrijwel alles. Bovendien ben ik een grote eter. Ik houd niet zo van kleine porties. En bij mij gaat eten ook vrijwel altijd op! En een pak koek of zak zoutjes opentrekken, betekent dat-ie ook opgaat!

detox (2)Door te stoppen met vlees eten is mijn voedselpatroon al drastisch gewijzigd. Ik ben meer vis gaan eten en meer gaan waarderen. Ook kook ik meer met paddenstoelen, peulvruchten, noten en vleesvervangers. Maar dit is niets in vergelijking met de Detox-uitdaging van een maand. Die zet niet alleen je eet- en drinkpatroon op zijn kop, maar ook je hele leven. Niet eerder was ik me zo bewust van wat een groot onderdeel eten in je leven inneemt. Gedurende deze maand realiseer ik me hoe onbewust ik hiervoor vaak zat te eten, of kopjes vieze koffie op mijn werk weg te werken.

Circle of Life SaladeSoms sta ik ‘s avonds laat nog een salade voor de volgende dag klaar te maken. Deze week bijvoorbeeld de zilvervliesrijstsalade met aubergine en geitenkaas. Echt heel smakelijk; met heel veel verse ingrediënten. Ik neem er de tijd voor om het klaar te maken (gelukkig is koken een hobby van me) en dus ook op mijn gemak op te eten. Ik kijk met lede ogen naar collega’s die hun weinig inspirerende boterhammen met kaas en worst achter hun bureau wegstouwen zonder dat ze de tijd nemen om er van te genieten (en even afstand van hun werk te nemen).

Het meest opvallende van de Detox-maand is dat ik veel sneller verzadigd ben. Ik moet mezelf aanleren kleinere porties te bereiden. En ‘s avonds voor het slapen gaan had ik voorheen vaak een onbeteugelbare drang om flink te snaaien. Koek, chips, kaas, toastjes…. noem maar op. Deze maand echter heb ik die aandrang totaal niet. Soms neem ik wat ongezouten nootjes, maar na een klein handje heb ik genoeg.
Je kunt stoppen met roken of alcohol, maar eten blijft een noodzaak om te leven. Dat veel bewuster doen, kan ik iedereen aanraden. Ik heb mezelf in ieder geval voorgenomen dat te blijven doen.

Dit is deel 5 van mijn ervaringen van een maand lang Detoxen.
Lees ook:
Detox: Food 4 Thought (1) http://wp.me/p3FHho-nX
Detox: Good 4U? (2) http://wp.me/p3FHho-ou
Detox Challenge (3) http://wp.me/p3FHho-oD
Detox: A Cold Shower (4) http://wp.me/p3FHho-oT

4 thoughts on “Detox Experience (5)

  1. Pingback: Detox: Move Your Body (6) | KeesPaalvast

  2. Pingback: Detox Horizon (7) | KeesPaalvast

  3. Pingback: Best of 2014 | KeesPaalvast

  4. Pingback: Detox: Balans (8) | KeesPaalvast

Leave a Reply

