Detox Horizon (7)

“Het zit erop!” Deze gedachte ging afgelopen weekend door mijn hoofd. Eindelijk weer een lekkere kop koffie drinken. En een glaasje rode wijn bij een lekker diner! De uitdaging ben ik aangegaan en het is me gelukt! Maar tegelijkertijd werd ik overvallen door een soort weemoed: het is klaar en wat nu? Alsof ik in een diep zwart gat zou vallen.

De vraag is natuurlijk: Wat heeft het opgeleverd en wat behoud je ervan in je reguliere leven? Ik vond het een zware, maar leuke opgave. Het eten tijdens de lunch op werk en het eten in een restaurant was ingewikkeld. Gelukkig vind ik het leuk in de keuken te staan. Dat scheelt enorm. Ik heb veel nieuwe recepten uitgeprobeerd en veel daarvan krijgen een vaste plek in mijn kookrepertoire. Bijzonder dat je door beperking juist je blikveld enorm verruimt.

Een aantal zaken ga ik resoluut uit mijn keuken verbannen. Het keukenzout is weg. Het went heel snel om zoutloos of met een klein beetje zeezout te koken. Frisdranken en allerlei sappen komen er niet meer in. Spa Rood en Blauw nog wel, maar de rest niet. Vlees had ik al afgezworen, dus dat blijft weg. Qua brood ga ik trachten alleen nog volkoren te kopen.20140305-100810.jpg
Het liefst zou ik ook alle zoetigheid willen bannen, maar ik heb dan een probleem met sporten. Ik ga weer fanatiek racefietsen en dan verbruik je veel calorieën. Alleen op een banaan trek ik dat niet. Dus ontbijtkoek, krentenbollen en eierkoeken komen er wel weer in. Koffie alleen nog maar met mate en alleen lekkere. Waarom zou ik het slootwater op mijn werk nog drinken? En alcohol, vooral een goed glas wijn, geeft me vreugde in het leven. Dus dat komt terug.

Ik ben ruim 4 kilo afgevallen in 4 weken tijd. Al mijn pakken zitten weer comfortabel. Onder de 85 kilo is me al jaren niet meer gelukt. Dat probeer ik vast te houden. Maar het meest waardevolle was het bewust omgaan met voeding. En het delen van alle ervaringen met vreemden (via een geheime Facebook groep) heeft me zoveel lol opgeleverd. Dank daarvoor aan mijn mede-detoxers en -coach! Hoe gek en stom ik het ook vond bij aanvang, uiteindelijk vond ik het een TOP-ervaring!

Dit is blog 7 (en tevens voorlopig laatste) blog over mijn Detox ervaring. Zie ook mijn eerdere blogs:

Detox: Food 4 Thought (1) http://wp.me/p3FHho-nX
Detox: Good 4U? (2) http://wp.me/p3FHho-ou
Detox Challenge (3) http://wp.me/p3FHho-oD
Detox: A Cold Shower (4) http://wp.me/p3FHho-oT
Detox Experience (5) http://wp.me/p3FHho-pp
Detox: Move Your Body (6) http://wp.me/p3FHho-pY

2 thoughts on “Detox Horizon (7)

  1. Pingback: Best of 2014 | KeesPaalvast

  2. Pingback: Detox: Balans (8) | KeesPaalvast

Leave a Reply

