Super in Leiden

Toen ik in Leiden ging studeren, kwam ik er al snel achter, dat ik mijn wekelijkse uitgaven aan boodschappen kritisch moest bekijken. Tenminste als ik aan het eind van de maand niet heel rood wilde staan. Dat was toen immers niet zo makkelijk als nu. Bij de Rabobank bij het station nam ik elke vrijdag geld op bij een dame die midden in een soort glazen kluis zat. Maar je kreeg alleen geld mee als er nog iets op je rekening stond. En op vrijdagavond wilde je niet zonder geld gaan stappen (ook al waren de drankprijzen in de studentenvereniging belachelijk laag!).

Mijn eerste kamer in Leiden was op de Hoge Woerd. Boodschappen deed ik bij de Codi op het Levendaal. Later werd dit een Dekamarkt en onlangs is het een Digros geworden. De Aldi op de Raamsteeg bezocht ik ook, maar die hadden toen nog maar weinig verse spullen. Dus ik kwam er alleen als de nood heel hoog was. Hoogvliet was er nog niet en er zat alleen een ienie-mini-Albert Heijn op de Haarlemmerstraat.

Digros LangegrachtAl snel kwam me ter ore, dat de goedkoopste supermarkt in Leiden de Digros op de Langegracht was. Het was niet bij me in de buurt, maar ik ging er toch af en toe heen. Ik was verbaasd over de lage prijzen, maar meer nog door de bijzondere menging van het volkse en studentenpubliek. Na veel omzwervingen woon ik nu al 15 jaar in mijn huidige appartement in het Stationskwartier en de Digros is inmiddels mijn vaste supermarkt. Niet alleen het dichtstbij, maar ook het goedkoopst. Dat is in al die jaren niet veranderd. Dat geldt ook voor het publiek. Dat is nog steeds Leiden Noord meets de studenten uit het centrum.

digros 3 digros 2
Sinds vandaag heet de Digros echter geen Digros meer. Alle supermarkten van het concern gaan nu Dirk heten. Ik ben er gewoon een beetje beduusd van. Wat denken ze wel niet? Digros hoort bij Leiden als 3 oktober en de universiteit! Ik voorspel dat de naam Digros nog tot in lengte van dagen door Leiden gebruikt zal worden. Net zo goed als dat de naam Kooyker nog steeds gebruikt wordt (ook al is het nog steeds een failliete boedel). Want wees nou eerlijk: de r rolt gewoon lekkerder in de naam Digros dan in de naam Dirk!

Lees ook mijn eerdere blogs over Leiden:
Boox in Leiden

Cinema in Leiden 1

Cinema in Leiden 2

30 x 3 oktober

Leave a Reply

