Waterloo Sunset (ABBA @ Eurovision)

Op 6 april 1974 mocht ik niet opblijven van mijn ouders om het Eurovisie Songfestival te kijken. Ik wilde dat wel graag, maar dat programma was toen ook al niet voor middernacht afgelopen. Ik weet nog hoe teleurgesteld ik de volgende ochtend was toen mijn moeder vertelde dat Mouth & MacNeal helaas niet voor Nederland hadden gewonnen met hun grappige liedje I See A StarDat Zweden had gewonnen vond ik toen eigenlijk nog niet zo interessant.

Het jaar erna mocht ik mijn eerste Songfestival kijken en het was meteen raak. Teach In won voor Nederland met Ding-A-Dong. Ik had het singletje (mijn eerste) voor mijn verjaardag gekregen. Teach In ABBA speelde nog nauwelijks een rol in mijn muzikale smaak. Natuurlijk zag ik ze bij de Eddy-Go-Round Show, maar het duurde tot de verschrikkelijk hete zomer van 1976, dat ik om was. Mijn oudste zus en broer waren op vakantie geweest in Engeland; op bezoek bij mijn tante die daar in een klooster woonde. Vakantie bestond toen uit logeren bij mijn tante. Ik herinner me die zomer nog goed. We liepen met blote voeten op het asfalt en het was zo heet dat het aan onze voetzolen bleef plakken. Ook werd ik voor het eerst (en niet voor het laatst) gebeten door een hond. Tot de dag van vandaag heb ik er een angst voor honden aan overgehouden.
Mijn broer en zus hadden voor mij als souvenir uit Engeland de LP Greatest Hits van ABBA meegenomen. Best bijzonder, want hun grootste hits moesten toen nog uitkomen. De nummer 1 hit Fernando stond erop, maar de zomerhit van dat jaar, Dancing Queen, nog niet! Vanaf dat moment was ik officieel fan van het Zweedse viertal. En aangezien oude liefde niet roest, is mijn enthousiasme voor hen nog springlevend. De komende weken zal er veel aandacht zijn voor 40 jaar na Waterloo. Velen vielen toen al voor ABBA, maar bij mij liet dat nog twee jaar op zich wachten.

Zie ook mijn eerdere blogs over Zweden en Zweedse muziek:
Swedish Hits Mafia
Summer Night City 
The Swedish Cook

One thought on “Waterloo Sunset (ABBA @ Eurovision)

  1. Pingback: Undutchables (Worst of Eurovision) | KeesPaalvast

Leave a Reply

