Noah

In Dordrecht ligt een heuse replica van de Ark van Noach. Een indrukwekkend bouwwerk met een duidelijk bijbels verhaal en boodschap. Een bezoek houdt het midden tussen de dierentuin en een evangelisch schouwspel. De boodschap is duidelijk!Ark van Noach
De Ark in de Amerikaanse film Noah ziet er heel anders uit, evenals de boodschap. Die is duidelijk en sterk: we moeten zorgvuldig omgaan met de wereld en de dieren die erop leven. Een combinatie van ecologie, vegetarisme en rentmeesterschap. Volgens mij gaat dat goed samen met de bijbelse invalshoek, al kan ik niet goed inschatten in hoeverre de film het boek volgt.

2013-05-25 15.48.11

De Ark in Dordrecht

Als katholiek is mijn bijbelkennis namelijk niet heel sterk. De zondvloed, de ark, de dierenparen en de duif met het twijgje. Zo ver reikte mijn kennis ongeveer. De aanleiding om op de eerste avond naar deze film te gaan, lag echter niet in mijn nieuwsgierigheid naar het verhaal. Darren Aronofsky is een van mijn favoriete regisseurs. Vandaar. Eerder maakte hij al een heel spirituele film (The Fountain), waar hij veel kritiek op kreeg. Ik vond dat echter een ontroerende film over dood en geboorte. Maar verder zijn zijn films nogal duister. Het verslavingsdrama Requiem For A Dream staat nog steeds in mijn Top 10 van beste films aller tijden. En Black Swan heb ik onlangs weer gekeken en ik vond het opnieuw een fascinerende film. In vergelijking met de rest van zijn oeuvre valt Noah  tegen. Het verhaal is nogal traag en wordt erg traditioneel lineair verteld. De beelden van de zondvloed zijn het meest spectaculair. De 3D-effecten zijn nogal pover en het drama in het verhaal is nogal dun en niet erg overtuigend geacteerd. Het is absoluut geen slechte film, maar van iemand met zo’n staat van dienst verwacht je meer.

Leave a Reply

