Star Wars Strikes Back

Mijn vriendje was zijn bril vergeten. Dus zaten we op rij 1 van de Delfia bioscoop. De openingsletters waren over het grote witte doek gekomen en onze monden vielen letterlijk open bij de eerste scène waarin een enorm ruimteschip van onder gefilmd het beeld steeds verder vulde. We zaten bij Star Wars. De verhalen over deze hitfilm uit de Verenigde Staten waren al maanden vooruitgesneld en nu eindelijk in Nederland te zien.
Onlangs melden de media, dat de opnamen voor een nieuwe serie films zijn gestart. Uiteraard in het diepste geheim. JJ Abrams is de creatieve kracht achter het project. Vraag is of het wel mogelijk is de torenhoge verwachtingen rond een van de meest bewonderde cultfilms waar te maken. Bij Star Trek is hem dat gelukt, maar daar was door alle spin-offs hard nodig, dat er weer enige centrale regie op het verhaal kwam.

20140420-201816.jpgWat betreft Star Wars is door de jaren heen mijn liefde enigszins bekoeld. Na het meesterwerk The Empire Strikes Back, viel Return of the Jedi een beetje tegen. De opgepoetste versies die George Lucas halverwege de jaren 90 uitbracht, waren niet storend al vond ik de toevoegingen meestal geen verbetering. Ik heb die met mijn neef gezien, die toen net zo oud was als ik toen ik deel 1 zag. Het was mooi om bij hem de verbijstering te zien over de mededeling van Darth Vader aan het eind van deel 2! Die was bij hem net zo groot als bij mij jaren daarvoor.
De teleurstelling was mega bij The Phantom Menace. Het onnavolgbare verhaal, de veel te grote overvloed aan beelden en de flauwe humor van Jar-Jar Banks maakten dit tot een schim van het meesterwerk uit 1977. Daar kon mijn favoriete acteur Ewan McGregor niets aan veranderen. De erop volgende films (Attack of the Clones en Revenge of the Sith) waren gelukkig beter.20140420-202359.jpg
Nu kunnen we vooruitkijken naar nieuwe delen, die vanaf 2015 in de bios zullen komen. We moeten accepteren, dat het een gewone filmcyclus wordt, waar hopelijk goede delen aan worden toegevoegd. Vergelijk het met James Bond. Die heeft betere en mindere episodes gehad, maar boeit altijd. Als je denkt dat-ie op sterven na dood is, weet-ie telkens toch weer uit de as te verrijzen.

Destijds waren we brugklassers, die voor het eerst samen naar de film gingen. Zes gulden kostte een kaartje en geld voor chips of sinas hadden we niet meegekregen. Alleen al omdat we zelf en de wereld om ons heen is veranderd, is het onmogelijk dat die eerste kijkervaring uit 1977 ooit nog wordt overtroffen.

Leave a Reply

