One Day @ Pinkpop

Ik had een kaartje gewonnen via een prijsvraag van de Nieuwe Revu. De vraag ging over Living Colour en ik won! Een beetje flauw dat de prijs maar uit één kaartje bestond, maar een gegeven paard… 1991 was het enige jaar dat ik op Pinkpop was. De line-up was erg interessant vond ik. Er was nog maar één podium, dus je hoefde niet na te denken waar je naar toe ging.

Pinkpop 1991Het was een teringeind met de trein. Ik ging met de eerste trein uit Leiden en miste nog steeds de eerste band. Dat was The Tragically Hip. Ik weet niet of ik er veel van gemist heb. Voor mij begon het programma met Tröckener Kecks, die toen op hun top waren met het album Met Hart en Ziel. Zanger Rick de Leeuw had het erg naar zijn zin en terecht. Het was stralend mooi weer en het veld was vol met muziekliefhebbers. Luka Bloom was vooral bekend door zijn akoestische versie van de rap-hit I Need Love van LL Cool J. Joe Jackson was al over zijn houdbaarheidsdatum, maar bleef een goede performer. Living Colour was op hun top, maar kregen niet echt aansluiting met het publiek. Daarentegen kreeg Lenny Kravitz, die net zijn tweede album Mama Said uit had het hele veld mee. Vooral bij Let Love Rule waande je je bij een hippiefestival begin seventies. The Happy Mondays sloten af met een rommelige, maar wel dansbare set.

Sindsdien volg ik Pinkpop vooral op tv. Vanaf midden jaren ’90 zond de publieke omroep er heel veel van uit. Net als in mijn jeugd, toen ik Bono op tv in de stellages zag klimmen. Ik kende geen nummer van U2, maar sindsdien ben ik dat bandje een beetje gaan volgen. Elk jaar ontdek ik wel wat moois, dat ik nog niet of amper kende. Bands en acts als Live, Muse, Mando Diao, Krezip, The Script, Hurts, 30 Seconds To Mars heb ik vooral op deze manier leren kennen. En soms is het gewoon heel leuk om te zien hoe favoriete bandjes het doen. Een paar jaar geleden was het een feest der herkenning bij Madness (die ik ooit op Parkpop zag!). Na Pinkpop twee jaar geleden kocht ik voor het eerst weer een Bruce Springsteen album (Wrecking Ball), die ik geweldig vind. PapaoutaiEn dit jaar genoot ik van Editors en Bastille en kijk ik uit naar Clean Bandit, Stromae en Arcade Fire. Voor mij is het Pinkpop gevoel dus vooral op de bank voor de tv (en volgens jaar op de stream, als ik geen tv-abonnement meer heb!)

Zie ook de volgend blogs:

No Satisfaction (Stones @ Pinkpop)

Bilingual (Stromae)

Leave a Reply

