Gone Girl

Op vakantie lezen mensen graag spannende boeken. Ik ben daarop geen uitzondering. Ik zoek bij voorkeur een boek met een originele invalshoek en dat is binnen het spannende genre niet echt makkelijk. Bijna alle paden zijn al plat getreden.
Dit jaar kreeg ik van een van mijn Book Club-genoten Gone Girl van Gillian Flynn aangeraden. Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat was een goede tip.

In het thriller-genre draait het heel erg om wat Engelsen “suspension of disbelief” noemen. De lezer (of kijker) moet zo bewerkt worden dat hij bereid is zaken die onwaarschijnlijk zijn als aannemelijk te accepteren. Die kunst beheerst Flynn zeer goed. Wanneer ik het verhaal zou navertellen (wat ik niet doe), zou u het boek niet meer gaan lezen. Ik verklap alleen dat de twee hoofdpersonen een echtpaar vormen en dat de hoofdstukken om en om door een van hen worden verteld. Dat werkt uitermate goed om verschillende inzichten te geven en de lezer af en toe op het verkeerde been te plaatsen.
In het Nederlands is het boek eerst als Donker Hart verschenen en later als Verloren Vrouw. Die nieuwe titel allittereert even mooi als de oorspronkelijke Engelse titel en dekt de lading van het boek veel beter.

20140711-000357-237619.jpg
Binnenkort komt de film Gone Girl uit. Gillian Flynn heeft zelf het scenario geschreven. Dat is meestal een veeg teken en levert meestal veel te brave boekverfilmingen op. David Fincher (Se7en, Fight Club, The Social Network) heeft de regie. Dat biedt weer hoop. Het beste nieuws vind ik echter dat Ben Affleck de mannelijke hoofdrol speelt. Hij is weliswaar iets ouder dan Nick Dunne in het boek, maar ik acht hem als geen ander in staat de combinatie van playboy, nietsnut en charmante echtgenoot te spelen. Het kuiltje in zijn kin doet het hem bij Ben en Nick!
Vanaf oktober in de bioscoop. Tot die tijd kun je het nog lezen zonder te weten of het boek beter was!

GONE GIRL OFFICIAL TRAILER from total:spec on Vimeo.

2 thoughts on “Gone Girl

  1. Pingback: Gone Girl (Film) | KeesPaalvast

  2. Pingback: The Girl on the Train | KeesPaalvast

Leave a Reply

