Dawn of the Planet of the Apes

Drie jaar geleden werd The Planet of the Apes weer leven ingeblazen met de voortreffelijke actiefilm The Rise of the Planet of the Apes. Een goed verhaal en prima special effects maakten het een zeer geslaagde kijkervaring.

Apen die onze planeet overnemen! Dat is al sinds de jaren ’60 het thema van de Planet of the Apes-films. Daarbij worden actuele maatschappelijke thema’s (rassenongelijkheid, milieu, energietekort, oorlog en vrede) vanuit het perspectief van de verhouding tussen mens en aap becommentarieerd.

Nu is er The Dawn of the Planet of the Apes. De apen lijken er van overtuigd dat de mens, hun grootste vijand, door de apengriep is uitgestorven. Er blijkt echter in San Francisco nog een kolonie immune mensen te leven. Dat betekent een nieuwe confrontatie. De moraal van de film lijkt te zijn dat apen niet anders zijn dan mensen. Er zitten goede en slechte tussen. Bovendien blijkt geen menselijke emotie de apen vreemd: van familieliefde tot eerwraak.

Al met al vind ik het een nogal onevenwichtige vervolgfilm geworden. Niet slecht, maar teleurstelle20140731-003525-2125071.jpgnde 3D-effecten en lang niet zo goed als de voorganger. Misschien ligt dat ook aan de pratende aap die rijdend op een paard met twee mitrailleurs op de menselijke kolonie inrijdt en schiet. Hoe gek dat ook klinkt: dat komt op mij niet geloofwaardig over!
En verder mis ik uiteraard James Franco, de gekke wetenschapper die met zijn goede bedoelingen de weg vrijmaakte voor de overheersing van de apen.

 

One thought on “Dawn of the Planet of the Apes

  1. josevanwinden

    Ik heb het niet zo op apen films of verstrengeld in het algemeen. Tekenfilms uitgezonderd. Dat komt mede door de oude plannet of the apes film waarbij de krukkige special effecten, me zo van het verhaal afleidde. De eerste Apes film heb ik dan ook gelaten voor wat het was, maar nu ik moest kiezen tussen Dawn of de echte dierentuin heb ik Jimi naar de Bios vergezeld.

    En met die achtergrond viel die best mee. Een beetje te serieus en de 3s effecten vielen niet op, maar verder prima. Zou ik hem aanraden, dat niet.

    En ik ben we niet bij in slaap gevallen, iets wat mij regelmatig overkomt in die Bios.

    Reply

Leave a Reply

