El Cid in Leiden

Mijn fiets lag achter in de auto van mijn broer. We praatten niet veel op die maandagmorgen in augustus 1983. Ik was stil en de zenuwen gierden door mijn lijf. Ik had het gevoel dat ik op een keerpunt van mijn leven stond. Bij het Schuttersveld zette mijn broer me af en daar begon de El Cid de introductieweek voor nieuwe studenten in Leiden.

Ik was de eerste van ons gezin die ging studeren. Ik kwam uit een klein dorp en voor mij was Leiden een grote stad. Ik voelde me al best een grote jongen, maar had geen flauw idee hoe de wereld in elkaar stak. Iedereen was ingedeeld in een groepje met minimaal één iemand die dezelfde studie ging volgen. Helaas was mijn medestudent GeschiedenLeiden_-_Rapenburg_73is al op voorhand afgehaakt. In het groepje zat een Canadees meisje, een vegetarisch meisje dat geen kaas lustte (dus elke maaltijd was een drama!), twee jongens die we na één dag al waren kwijtgeraakt aan Minerva (die toen nog een ledenstop hadden), een knappe meid die ik 10 jaar later nog wel eens op het COC Leiden met haar vriendin tegenkwam. De mentor was een vlotte gast die ons zo rap mogelijk onze eigen gang wilde laten gaan. Hij heeft me overigens bier leren drinken. Het was namelijk bloedheet die week en maandagmiddag in de tuin van Augustinus regelde hij een rondje. Zonder te vragen wat ik wilde, had hij bier voor me besteld. Zo doen studenten dat en dan ga je niet lopen zeiken (dat snapte ik toen al!). Het was mijn eerste biertje en ik vond het heerlijk. Ik heb er veel gedronken die week en nog veel meer tijdens mijn studietijd!

Ik heb genoten van mijn El Cid. Ik kan me niet meer alles herinneren wat we deden. Een toneelstuk over seksuele diversiteit op Catena, de Hitchcock film The 39 Steps op SSR, conditietraining op muziek in het Universitair Sportcentrum, een Franse film bij Catena, veel te pittige maaltijd bij LISC, dagschotel bij de Gaanderij, de infomarkt (waar de Navigatoren mijn telefoonnummer wisten te ontfutselen) en vooral veel disco, bij Augustinus (waar ik lid van werd) en op vrijdagnacht tot vroeg in de morgen bij SSR.
De El Cid was een soort voorbode van mijn studententijd (maar dan nog zonder colleges en tentamens). En het was de week dat ik verliefd werd op Leiden, waar ik me sinds het najaar van 1983 helemaal thuis voel.

Lees ook mijn blog over Feuten (Adult Education)

One thought on “El Cid in Leiden

Leave a Reply

