The Hobbit Trilogy

Ik kon niet stoppen met lezen. Ik was 17 en ik las iedere vrije minuut tussen mijn lessen door in The Lords Of The Rings. Na het dichtslaan van deel 1 ging ik direct de stad in om het tweede deel te kopen. Ik was als het ware betoverd door de sprookjesachtige avonturen van Frodo, Gandalf, Smeagul en Aragorn. Ik was gefascineerd door /home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/66b/54266826/files/2014/12/img_4462.jpgde strijd tussen goed en kwaad en de duivelse dilemma’s die de ring met zich meebracht.

Hoe groot was de teleurstelling toen ik na deze trilogie The Hobbit las. Ik vond het nogal een kinderachtig boek, wat niet vreemd was omdat het als kinderboek bedoeld was. Het was overduidelijk dat ik de boeken in de verkeerde volgorde had gelezen. Even teleurstellend was de tekenfilm The Lord of the Rings, die ik in 1982 in de bioscoop zag. We moesten nog ruim 20 jaar wachten voor een serieuze, volwassen filmbewerking van de trilogie. En dat was gelukkig allesbehalve een teleurstelling!

Dit weekend keken we de Hobbitfilms in drie dagen. De eerste twee delen op Blu-ray en deel 3 in 3D in de grote zaal van Trianon. Hoe kun je van zo’n dun boek als The Hobbit drie films maken? Dat blijft toch de grote vraag. Het antwoord is tweeledig: de scenes zo lang mogelijk rekken en er heel veel aan toe voegen.

Het eerste deel kwam traag op gang met lang uitgesponnen scenes en overbodige uitweidingen. Het was allemaal een beetje saai; niet spannend of geestig. Pas in deel 2 komt het verhaal goed los. De vaart zit er goed in, het is spannend en er zitten serieuze de gevechten in. De draak SmaugHobbit Smaug is de geduchte tegenstander, die het verhaal verdient. Deel 3 begint in vliegende vaart met de aanval van de vuurspuwende draak. Helaas zakt het verhaal daarna enorm in en duurt het lang voordat de actie er weer volop in zit. De 3D-effecten zijn echter heel spectaculair en er zit zowaar emotie in het verhaal met liefde en tranen en zo. Ik heb er allemaal wel van genoten, maar het blijft een hele lange zit voor een redelijk recht-toe-recht-aan verhaal.

Het boek en de films The Hobbit blijven toch het kleine broertje van The Lord of the Rings. Nog niet echt volwassen met minder karakterontwikkeling, minder gelaagdheid. En wees eerlijk: Bilbo Baggins en Thorin Oakenshield verbleken als helden bij Frodo en Aragorn!

One thought on “The Hobbit Trilogy

Leave a Reply

