Arabian Night (1000 & 1)

Ik weet niet precies wat zijn naam is, maar dit heb ik verstaan: Al-Walik. Hij is de gids die ons in Wadi-Rum staat op te wachten. Op vakantie in Jordanië vind ik al spannend met alleen een vliegticket en een van tevoren gehuurde auto. Maar zoals in de meeste landen kom je met een reisgids en creditcard eigenlijk overal.

Een van de must-sees volgens de Lonely Planet is een overnachting bij de Bedoeïenen in de Wadi-Rum woestijn. Kamperen in een tent heb ik een paar jaar geleden afgezworen en ik merk bij mezelf een innerlijke blokkade om in een woestijn in een land in het Midden-Oosten waar ik de taal niet ken, waar ik de gebruiken nauwelijks ken de nacht door te brengen. De alternatieven zijn volgens de reisgids beperkt. Maar het vreemde is, dat al mijn twijfel en voorbehoud als sneeuw voor de zon verdwijnen, als Al-Walik in redelijk goed Engels uitlegt hoe het werkt. Ik heb ineens vertrouwen in hem en geef me eraan over.

De ervaring begint met een tocht op een kameel. Na een klein uur hobbelen, terwijl het jongere broertje de kamelen opjut. Daarna gaan we verder in de 4W-drive van Al-Walik en rijdt hij ons door de woestijn naar alle bezienswaardige plekken. De kleuren zijn prachtig: de gele bergen, het rode zand en de blauwe lucht. 

Aan het eind van de middag is de aankomst bij het kamp, waar Al-Walik ons na betaling achterlaat. Dit voelt als het ultieme vertrouwen. Er is verder niemand in het kamp, behalve één Bedoeïen. Na twee uur komen de overige gasten aan. Dat voelt toch een beetje bevrijdend. Na zonsondergang eten we een traditionele maaltijd met kip en rijst, er is live muziek en een open vuur. De hemel is helder en de wind koud, dus het is vroeg de tent in. De volgende ochtend worden we na een simpel ontbijt teruggebracht naar onze auto, waar we onze reis vervolgen naar Petra, een ander hoogtepunt in Jordanië.



De gids vertelde dat het toerisme in zijn land te lijden heeft onder de situatie in het Midden-Oosten. Ook wij hebben getwijfeld toen er een piloot uit Jordanië levend was verbrand. Gelukkig hebben we doorgezet. Onder druk van  de media worden we in ons leven al teveel beïnvloed door zaken die mis kunnen gaan. Gelukkig gaat het meeste uiteindelijk gewoon goed! 

One thought on “Arabian Night (1000 & 1)

  1. Pingback: Best of 2015 | KeesPaalvast

Leave a Reply

