Rebel @ Heart

De tijden in de muziekindustrie zijn definitief veranderd. Het concept van singles en albums is eigenlijk achterhaald. Verkoopcijfers spelen al een tijdje geen enkele rol meer in de totstandkoming van de Nederlandse Top 40. Het gaat om airplay, streaming, YouTube en hoevaak je op sociale media wordt vermeld. Alles is op het Internet te vinden en jongeren zijn nauwelijks bereid voor aparte liedjes of albums te betalen. Madonna kan er over meepraten, toen eerst een deel van en daarna al haar nieuwe nummers uitlekten. Haar hysterische reactie (door het te vergelijken met terrorisme) was nogal buitenproportioneel net als haar kritiek over leeftijdsdiscriminatie. Ondertussen kan het niemand ontgaan zijn dat ze een nieuwe plaat heeft en daar is het haar ook om te doen.

De meer volwassen cover

Van Rebel Heart zijn nu drie versies te koop: een standaard editie (15 nummers), een Deluxe editie (19 nummers) en een Superdeluxe editie (26 nummers). En dan zijn er per land nog verschillende extra tracks! Na het beluisteren van alle nummers kan ik maar tot één conclusie komen. Of Madonna is de weg helemaal kwijt of ze is heel ingenieus het systeem naar haar hand aan het zetten. En dat laatste lijkt me meer waarschijnlijk dan het eerste. Justin Timberlake deed met zijn vorige plaat The 20/20 Experience eigenlijk hetzelfde.

De fans van het eerste uur zullen blij zijn met zoveel productie. Deluxe edities zijn tegenwoordig aan de orde van de dag. Meestal betekent dat overigens alleen dat de artiest de nummers die vroeger op b-kantjes zouden belanden, nu meteen worden vrijgegeven. Leuk voor de fans, maar de gemiddelde luisteraar heeft liever één gebalanceerde mix van hits en goede albumtracks. Deze trend trekt Madonna door tot het uiterste. Op Rebel Heart staan zulke ontzettend uiteenlopende nummers die even uiteenlopende reacties oproepen bij recensenten en fans. Een recensent omschreef het heel treffend: sommige nummers zijn tenenkrommend slecht andere juist wonderschoon.

Ik denk dat het Madonna daar om te doen is geweest. Iedere luisteraar zal zijn eigen selectie of afspeellijst moeten maken om van dit album te kunnen genieten. Alle nummers leunen zwaar op het werk van de vele topproducers die hebben meegewerkt. Toch kun je kiezen uit nummers die bijna overgeproduceerd zijn (Devil Pray) en uit heel ingetogen geproduceerde songs (Messiah). Als je houdt van de opruiende, vuilbekkende en shockerende Madonna, dan zul je blij zijn met nummers als Unapologetic Bitch, Iconic, S.E.X., Bitch I’m Madonna en Veni, Vidi, Vici. Amerikaanse rappers en zelfs Mike Tyson (ik denk dat Muhammed Ali geweigerd heeft) moeten haar street credibility opleveren. Aan mij is het niet besteed. Ik denk dan: “meid die tijd heb je gehad”.

Aan de andere kant bevat het album verrassend mooie nummers, die in een lange traditie van sterke melodieuze ballads passen. Madonna was immers ooit de eerste artiest die een aparte verzamelaar met louter ballads uitbracht. Deze nummers laten tekstueel een veel volwassener en breekbaarder vrouw horen. Ghost Town is het kroonjuweel en had mijns inziens de eerste single moeten zijn. Ook Joan of Arc, Heartbreak City, Wash all over me en Rebel Heart komen zondermeer op mijn afspeellijst. Met deze aanpak met voor elk wat wils doet de vraag of de plaat als totaal geslaagd is er niet meer toe.

Lees ook mijn blogs: Golden Girls on the Dancefloor en Top 10 Best Madonna Songs.

Advertisements

2 thoughts on “Rebel @ Heart

  1. Pingback: Top 10 Best Madonna Songs | KeesPaalvast

  2. Pingback: Strike A Pose (In Bed With Madonna) | KeesPaalvast

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s