Oranje in Leiden

Ik stond aan het eind van de middag bij Kooyker op zoek naar een boek. Waarschijnlijk was het op de eerste verdieping bij de hoek met Geschiedenis. In mijn ooghoek zag ik een lange forse kerel aankomen die in de kast naast me op zoek was naar een boek. Onmiskenbaar een corpsbal met een dik  donsjack en de lichaamsbouw van ‘Ik lust wel een paar biertjes of meer’. Niks bijzonders. Leiden was er in de jaren ’80 vol mee. Minerva was nog de grootste studentenvereniging die ieder jaar zonder enige moeite te hoeven doen het gemaximeerde aantal nieuwe leden binnenhaalde. Ik keek nog eens goed en ineens had ik het door: het was de kroonprins Willem-Alexander (aka W.A. van Buren) die naast me stond. Misschien op zoek naar een boek voor de studie Geschiedenis, die we allebei volgden. Of was hij op zoek naar een goed leesboek of een kadootje voor Moederdag? Wie zal het zeggen.6a00d8341c648253ef01287700c4d6970c

Korte tijd later zat ik te studeren in de studiezaal van Geschiedenis aan de Doelensteeg. Daar was het altijd een stuk rustiger dan in de UB en de belangrijkste naslagwerken op historisch gebied bij de hand. De personal computer was nog voorbehouden voor een enkeling die het geld had en verstand van zaken. Het idee van Internet was er in de verste verte nog niet. Microfiches om boeken in de UB te zoeken was best al futuristisch. Opeens kwam de kroonprins in de studiezaal zitten, overduidelijk met het doel om een aantal zaken in al die naslagwerken uit te zoeken. Mijn vriendin en ik maakten elkaar attent op dit hoge bezoek. Zo vaak zagen we het prinsenkind niet op de faculteit. Hij studeerde voornamelijk elders, namen we aan.

Ik moet er deze dagen vaak aan denken, omdat Willem-Alexander als koning Dordrecht bezoekt op Koningsdag dit jaar. Destijds in Leiden was het opvallend dat de beveiliging onopvallend aanwezig was. Ze waren er zonder twijfel, maar je zag of herkende ze niet. Dat staat in schril contrast tot alle maatregelen die nu moeten worden genomen om een bezoek van een paar uurtjes mogelijk te maken.

Alles is anders nu: WA is koning met Maxima als stralende koningin naast hem en drie jonge blonde meisjes. Het is bovendien Koningsdag en we leven in 2015. De wereld is er door Apeldoorn, de Damschreeuwer, IS enzovoorts niet leuker op geworden. Toch blijft Oranje leuk en wordt Koningsdag vast een mooie dag.

Leave a Reply

