UK by bike (1)

Één keer eerder ging ik op fietsvakantie, ergens halverwege de jaren 90. Met de auto gingen we naar de Atlantische kust onder Bordeaux. Vandaar ging ik in mijn eentje op de racefiets naar de Middellandse Zee. Het was nog voorjaar en ik had mijn kampeerspullen bij me. Het bleek echter nog te vroeg in het seizoen. Dus had ik in het plaatsje van mijn eerste stop meteen al pech. De camping die ik in de reisgids had gevonden was opgeheven. Dit was het pre-Internet tijdperk. Dus sliep ik in zo’n typisch Frans hotelletje met één of hooguit twee sterren. Authentiek heet dat dan, maar tegenwoordig laat ik ze links liggen.

Ook sliep ik een keer bij een boerderij, waar een camping à la ferme werd gebouwd. De eigenaar had er vast alle vertrouwen in, maar ik geloofde er niet in. Alles was schots en scheef gebouwd en het douchewater werd amper warm. Maar ja, als je op de fiets reist, rijd je niet nog eens 10 kilometer om een betere camping te vinden.

De één na laatste avond kwam ik in een stad waar wel een camping was, maar die was nog verlaten en het gras stond ongeveer een halve meter hoog. Het was een hete dag geweest, ik kwam laat aan en besloot dan maar wild te kamperen. De camping lag aan de rand van de stad naast een voetbal- en rugbyveld. De sanitaire voorziening op de camping was gesloten dus klom ik over het hek.  Op het sportcomplex waren de douchehokken open en operationeel. Het douchen en wild kamperen in mijn uppie voelde allebei spannend maar niet echt comfortabel. Maar ik was blij dat aan het eind van mijn tocht de camping die ik aan de Middellandse Zee had uitgezocht, gewoon open was. 

 Na deze eerste niet echt geslaagde ervaring heb ik de fietsvakantie afgestreept. Been there, done that. Toch ben ik zo’n twintig jaar later toch op een echte fietsvakantie. Dus met fietstassen achterop van huis uit vertrekken en kijken hoe het gaat. De kampeerspullen gaan niet mee. Dat onderdeel heb ik vaarwel gezegd. Het plan is een tocht te maken langs de Engelse Rivièra. Hoe dat uitpakt ga ik de komende tijd in een reeks blogs bijhouden. 

 

3 thoughts on “UK by bike (1)

  1. Pingback: RunKeeper rules (UK by bike 2) | KeesPaalvast

  2. Pingback: National Cycle Network (UK by bike 3) | KeesPaalvast

  3. Pingback: Best of 2015 | KeesPaalvast

Leave a Reply

