RunKeeper rules (UK by bike 2)

Dit is een blog over statistieken! Bij het binnenrijden van Eastbourne stond een groot reclamebord: The Sunny Coast of England. De Engelse Zuidkust staat bekend om de relatief vele zonuren, de palmen die her en der groeien en de Engelse mistral. Alles is relatief natuurlijk. Want Engeland staat niet bekend om zijn zomerse zonnige klimaat. Als rasoptimist ging ik er uiteraard van uit, dat het in juli wel goed weer zou zijn in dit deel van The UK.

 Als moderne sportieve reiziger moeten er twee apps mee op reis: The Weather Channel en RunKeeper. Elke dag stellen we ons fietsschema samen op grond van de ervaringen tot dan toe en op basis van de weersvoorspelling. The Weather Channel informatie ziet er heel profi uit met zelfs percentages kans op neerslag. Helaas is de praktijk weerbarstig. De dag dat we vertrokken uit Brugge was de kans op neerslag 30-40%. Als rasoptimist denk ik dan: “60 tot 70% kans dat het droog blijft.” We zaten nog geen tien minuten op de fiets of het begon te regenen, eerst aarzelend maar daarna vol overtuiging. De kans op zuidwesten wind is op ons parcours ook het grootst. En inderdaad stompen we op de trappers langs de kust tegen een stevige zuidwestenwind in. Soms gaat de weg naar beneden en komen we amper boven de 20 kilometer per uur uit. Nu maar hopen dat we op de terugweg diezelfde wind in de rug hebben.

 Het meest essentiële is natuurlijk RunKeeper, de app die perfect bijhoudt waar je hebt gefietst, hoe lang je erover hebt gedaan en hoeveel calorieën je daarbij hebt verbruikt. Het is mijn logboek voor mijn trips en routes. Zonder RunKeeper tellen de statistieken gewoon niet. Als mijn batterij het halverwege begeeft is er kleine paniek. Dan kun je altijd nog met de hand de statistieken van je fietscomputer inbrengen, maar dan kun je niet zo mooi zien waar je precies gefietst hebt. Mijn doelstelling is om dit jaar 5000 kilometer te fietsen op mijn racefiets en mijn tourfiets. OK zit al op 70%. Als rasoptimist weet ik één ding zeker: “Dat ga ik halen!”

Lees ook deel 1: UK by bike (1)

2 thoughts on “RunKeeper rules (UK by bike 2)

  1. Pingback: National Cycle Network (UK by bike 3) | KeesPaalvast

  2. Pingback: Best of 2015 | KeesPaalvast

Leave a Reply

