Favoriete Pixar

Het is inmiddels 20 jaar geleden dat animatiestudio Pixar met Toy Story het filmaanbod in de bioscopen definitief heeft veranderd. Inside Out is de nieuwste titel, waarmee Pixar volgens de critici de creatieve weg omhoog weer heeft gevonden. Het uitgangspunt van de film met het zenuwcentrum van een klein meisje is zeker inventief. Het aantal sterke grappen is beperkt, maar de film wordt gered door het ontroerende einde. De 3D-effecten zijn minimaal, maar al met al is de film zeker geslaagd. De lat ligt bij Pixar echter hoog. Daarom geen notering in mijn Top 5 favoriete Pixar films.

5. Finding Nemo

De film ziet er oogstrelend uit en Nemo is een heel leuk karakter. Het verhaal blijft een beetje eendimensionaal. Toen ik zelf ging snorkelen in het Great Barrier Reef, heb ik de kleine Nemo in het echt gezien. Heel bijzonder.

4. Toy Story 3

Vervolgfilms zijn meestal minder. Cars 2 en Monster University waren niet aan mij besteed. Toy Story 2 was echter boven verwachting goed met de introductie van het eigenwijze zusje van Woody. Maar Toy Story 3 was veel meer volwassen. Barbie en Ken zijn een grappige aanvulling, maar Buzz Lightyear in het Spaans blijft het hoogtepunt.

3. Monsters Inc.

In een paralel universum staat de fabriek met monsters, die kleine kinderen ‘s nachts bang moeten maken om daarmee energie op te wekken. Er ontstaat echter grote paniek bij de monsters als een klein meisje in hun wereld terechtkomt.

2. Toy Story

Speelgoed dat ‘s nachts tot leven komt. Nog zo’n geweldig uitgangspunt. De wedijver tussen Buzz Lightyear en Woody wie het favoriete speelgoed van Andy wordt blijft ongeëvenaard. Mijn favoriet blijft echter Rex, de vriendelijke T-rex (vooral met de Nederlandse stem van Arjan Ederveen!)

1. Ratatouille 

Ratatouille-pixar-67309_1280_1024There’s a rat in the kitchen. En hij is chef-kok in het vijfsterren-restaurant in Parijs. Met dit haast anarchistische uitgangspunt kunnen ze bij Pixar wel uit de voeten. Het buitenbeentje van de ondergrondse rattenkolonie heeft het talent van een chef-kok. Hij blijft onder de muts van een van de sous-chefs, want dit moet geheim blijven. Uiteindelijk valt de kritische en verbitterde Michelin-rapporteur voor de unieke simpliciteit van een heuse ratatouille. Het schijnt in Frankrijk dat jaar de best bezochte film te zijn geweest.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s