Seven Killings (Bob Marley)

Het boek is ruim 600 bladzijden dik en heeft de titel ‘Brief History of Seven Killings’ gekregen. Marlon James won er dit jaar de Booker Prize mee. Dat is een beetje een trend: dikke boeken winnen belangrijke prijzen. Of dat terecht is, laat ik in het midden. Ik wil het over dit bijzondere boek hebben.

In 1976 wordt er een aanslag gepleegd op Bob Marley in zijn huis in Kingston, Jamaica. De reggaezanger heeft op dat moment al de status van wereldster en overleeft het ternauwernood. De zaak is nooit opgehelderd, vooral omdat Marley weigerde te praten over de lieden die het op hem gemunt hadden. Dit is het uitgangspunt van de roman. Wie zaten er achter de moordaanslag en hoe zijn die aan hun einde gekomen? Dat maakt het boek realistisch, maar toch fictief.

Marlon James-A Brief History of Seven Killings

Marlon James

Als je niet goed tegen uitgesproken geweld kunt, raad ik het boek niet aan. Als je uitkijkt naar de nieuwe Quentin Tarantino, The Wire een fantastische serie vindt en van taal en muziek houdt, dan valt er veel moois te ontdekken in het dikke boek. Obscure jaren-70-disco als Fly Robin Fly van The Silver Convention als decor voor de strijd tussen politieke opponenten en straatbendes op Jamaica. Je moet er maar op komen. Marlon James vertelt het verhaal met de stem en vanuit het gezichtspunt van verschillende hoofdpersonen. Daarnaast spreidt hij het verhaal uit over de jaren 70, 80 en 90 en over Jamaica en New York. Dat werkt verwarrend, maar maakt het boek ook bijzonder. Wel komen hierdoor sommige karakters beter uit de verf dan anderen. En het is soms lastig om de draad van het verhaal vast te blijven houden.

Persoonlijk houd ik niet echt van reggae. Het is me te sloom en ik houd niet van de homofobie die er vaak mee gepaard gaat. Dat is door dit boek niet veranderd, al is de schrijver openlijk gay (wat ontegenzeggelijk blijkt uit het boek!). Wel heb ik me verdiept in het leven en werk van Marley, die na zijn tragische dood (als gevolg van kanker) een staatsbegrafenis op Jamaica kreeg. Marlon James moet het tot nu toe doen met een prestigieuze literaire prijs, al waren de recensies gemengd. Ik vond het een uitermate goed geschreven boek over een fascinerende geschiedenis rond een muzikaal genie. Voor de muziekliefhebbers heeft de schrijver een aparte afspeellijst gemaakt voor Spotify:

spotify:user:oneworld-books:playlist:5175znXcA45taArodjWAvc

Voor een andere mening over dit boek verwijs ik naar de blog van mijn collega en veellezer Liliane:

http://booksandliliane.blogspot.nl/2015/10/marlon-james-brief-history-of-seven.html

 

 

 

Leave a Reply

