Oscar 4 Leonardo (The Revenant)

Kleine jongetjes worden groot. Alleen niet ieder jongetje doet dat voor het oog van de camera. En bij degene die dat wel doen, wil ik er eigenlijk helemaal geen getuige van zijn. Alle hypes rond de huidige kleuters van One Direction of -nog erger-  , kunnen me gestolen worden.
Bij Leonardo DiCaprio ligt het anders. Hij werd medio jaren ’90 een tieneridool. Ik maakte kennis met hem door de hippe verfilming van William Shakespeare’s Romeo + Juliet, die verplaatst was naar de moderne tijd en plaatsvond in Venice Beach (i.p.v. Verona). Ik vind het nog steeds één van mijn favoriete films. De poster heeft jaren in mijn huis gehangen. En daarna moest Titanic nog uitkomen. Hj speelt in een van de meest iconische en meest romantische filmscènes ooit op de boeg van het reuzenschip. En daarna moet het schip nog zinken.

Leonardo (niet genomineerd voor een Oscar voor genoemde films) had toen al een Oscarnominatie op zak voor What’s Eating Gilbert Grape. Lasse Halström (bekend van de ABBA video’s en ABBA The Movie) regisseerde deze verfilming van het boek van Peter Høeg, waarin Leonardo het zwakbegaafde broertje van Johnny Depp speelt. Wat mij veel meer heeft verrast is zijn keuze voor rollen na Titanic. Eigenlijk heeft hij daarna nooit in een slechte film gespeeld. Hij koos rollen en regisseurs zorgvuldig uit en bouwde zo een indrukwekkend oeuvre op.

De meeste films heb ik in de bioscoop gezien en meestal met veel plezier. The Man in the Iron Mask is niet zijn sterkste, en Catch Me If You Can vond ik ook minder geslaagd. Maar dat lag meestal niet aan het spel van Leo. In The Beach zagen we al dat hij het jongensachtige langzaam begon te verliezen. In The Gangs of New York erd dat nog duidelijker. Allebei ijzersterke films. Ik ga ze niet allemaal opnoemen, maar ik vind zijn rollen in Revolutionary Road en The Great Gatsby tot zijn beste behoren. Goed gespeeld en mooie gelaagde karakters.

Nu lijkt het erop dat DiCaprio zijn welverdiende eerste Oscar gaat winnen voor The Revenant. Dat lijkt een zekerheid, gezien de sterk fysieke uitdaging die het filmen heeft gekost. Het is ook een grootse film. De beelden van de natuur zijn fantastisch, de camera zit overal bovenop, wat soms hallucinerend werkt (bijvoorbeeld bij het gevecht met de beer). Zowel Leonardo als zijn tegenspeler en tegenstander in de film, Tom Hardy (ook genomineerd) spelen geweldig goed. Kortom een geweldige kijkervaring. Toch vind ik de film geen meesterwerk. Daarvoor is het verhaal te simpel en te ongeloofwaardig. Het helpt niet dat het wordt verkocht alsof het waargebeurd is (Inpired by true events), terwijl het meer een legende is. En de karakters zijn te weinig uitgediept en er zijn te weinig diepere lagen in de vertelling. En dat was precies wat ik vorig jaar bij Birdman (van dezelfde makers) ook vond. Dus terechte Oscar voor Leonardo, maar Beste Film?

Leave a Reply

