La La Legend Land (Jazz)

De hoofdrolspeelster Emma Stone in de veelgeprezen film La La Land zegt op een gegeven moment tegen Ryan Gosling: “Ik zeg je het maar meteen. Dan weet je dat tenminste. Maar ik heb de pest aan jazz.” Het zouden woorden uit mijn mond kunnen zijn en ze zijn hoe dan ook uit mijn hart gegrepen. Gosling speelt een gesjeesde jazzpianist die uit ellende in dure restaurants Jingle Bells en andere kerstmuzak moet spelen. En vooral niet afwijken van de door de manager opgestelde setlist.

Het liefst zou hij free jazz spelen in zijn eigen jazzclub, maar die is net failliet gegaan. Net als het Rialto Theatre, waar je nog oude klassieke zwart-wit films, zoals Rebel Without A Cause, kon zien. Als Gosling zijn oude muziekmaat Keith (een rol van John Legend) ontmoet krijgt hij een plek in zijn band aangeboden. Hij moet dan echter wel artistieke concessies doen. Immers de jeugd heeft geen boodschap meer aan traditionele jazz.

Ziedaar twee thema’s uit La La Land: allereerst het najagen van je dromen en het geloof in jezelf; en vervolgens het al dan niet vast blijven houden aan je artistieke idealen. Het levert een mooie muzikale film op, erg nostalgisch en romantisch van toon. Met een aantal prachtige liedjes en memorabele scenes. En toch weet ik niet zeker of ik de bedoelingen van de makers helemaal goed heb begrepen. De scène waarin Ryan Gosling optreedt met de band van Legend en het geweldig popliedje Start A Fire neerzet (inclusief hippe choreografie), is waarschijnlijk bedoeld om aan te tonen hoe ver hij van zijn artistieke idealen is afgedwaald. Voor mij was het het hoogtepunt van de film.

Leave a Reply

