Madeira (50+)

Er komt een punt in je leven dat je accepteert dat je bij de oude garde hoort. Grijzer, wijzer en klaar om op vakantie naar Madeira te gaan. Je hoort tot de generatie die nog weet wie Ted de Braak was en dat hij een hit had met Een Glaasje Madeira, My Dear.

In het vliegtuig naar Funchal trek ik met mijn bijna 52 jaar de gemiddelde leeftijd zelfs nog een beetje omlaag. Veel pensionada’s met wandelschoenen in het vliegtuig, want dat scheelt in de bagage. Madeira staat immers bekend als bloemeneiland en als wandelparadijs.

En je hebt er spectaculaire wandelingen. De beste volgens de Lonely Planet deden we alle drie. De zwaarste en langste ging van Pico d’Arreiro naar het hoogste punt van het eiland, Pico Ruiva. Vier uur volgens het boekje, maar dat doen wij nog in tweeënhalf uur (al kwam dat ook omdat de langere route was afgesloten). Hier en daar was het erg steil omlaag en omhoog (steil omschrijft Madeira redelijk accuraat) en merkte ik dat ik vaker dan vroeger me vasthoudt aan de reling. Op sommige plekken heeft rotsval het pad flink beschadigd en soms waan je je net in The Fellowship of the Ring. Zo spectaculair is het. En het is minder druk dan de Levadas, omdat de 65-plussers dit niet in hun reisschema opnemen.

Dus ja, een vitale 50-plusser heeft veel te genieten op dit eiland. Wacht niet tot je pensioen, zou ik zeggen. Enne, no way dat ik nu lid van Omroep Max word of nog erger op 50Plus ga stemmen. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. En daar heb ik er gelukkig nog genoeg van. 😃

Leave a Reply

