Bicycle Race (Ventoux)

Met veel moeite beklom ik de Triple Mur de Monty. 1900 meter lang met een maximale stijging van 21,5% en gemiddeld 9%. Dat vind je niet in Nederland. We reden in de Ardennen de Tour de Namur. Probeer daar in Holland maar eens voor te trainen! De duinen zijn ongeveer het beste terrein om te oefenen. Dat doe ik dan ook graag, want klimmen vind ik wel leuk en het gaat me redelijk goed af!

Nu was de tocht in België eigenlijk onderdeel van de training voor de beklimming van de Mont Ventoux later dit jaar. De Kale Berg spreekt iedere serieuze fietser tot de verbeelding. Ik ben er één keer met de auto geweest en herinner me vooral het maanlandschap van grote kiezels en het weerstation op de top.

20140519-180609-65169787.jpgVorig jaar verscheen de roman Ventoux van Bert Wagendorp, die het vuurtje aanwakkerde. Het boek vertelt het verhaal van een stel studievrienden die met elkaar optrokken in de jaren 80 en 90. De beklimming van de mysterieuze berg moest hun vriendschap voor altijd bezegelen. Het liep anders door een noodlottige reeks gebeurtenissen. Twintig jaar later komt de groep terug om de berg alsnog te bedwingen en achter de ware toedracht van het drama van destijds te komen. Als synopsis een geweldige kapstok voor een interessant boek. Helaas valt de uitwerking nogal tegen. De van oorsprong sportjournalist zet een mooie beschrijving van de bergbestijging en -afdaling neer. Echter het geloofwaardig neerzetten van een ingenieus en spannend plot is een vak apart, dat hem veel minder goed afgaat.

Het boek viel als roman dus tegen. Daarentegen heeft het me wel geïnspireerd om met mijn fietsclubje dit jaar de stoute schoenen aan te trekken en De Kale Berg op onze racefiets te bedwingen. Het schijnt loodzwaar te worden. Dus of ik Bert Wagendorp die dag nog steeds dankbaar voor de inspiratie ben, moeten we maar even afwachten. Wordt vervolgd…

 

1 thought on “Bicycle Race (Ventoux)

  1. Pingback: Best of 2014 | KeesPaalvast

Leave a comment